Eksperimentalna grafična delavnica v Havani

13. 1. 2024

Mednarodni grafični likovni center (MGLC)

Predavanje Yamilys Brito Jorge, 35. grafični bienale Ljubljana, 2023/2024, spremljevalni dogodek v MGLC Gradu Tivoli.

Foto: Gregor Gobec. Arhiv MGLC.

Ob koncu bienala je v Ljubljani gostovala Yamilys Brito Jorge, umetnica in direktorica Eksperimentalne grafične delavnice v Havani. V času kubanske revolucije v petdesetih letih 20. stoletja, ki se povezuje z začetki hladne vojne in nastankom gibanja neuvrščenih leta 1961, je grafika postala pomembno orodje politične propagande in aktivizma. V tem obdobju je bilo ustanovljenih več grafičnih delavnic, med drugim še danes delujoča Eksperimentalna grafična delavnica v Havani (Taller Experimental de Gráfica de La Habana), v katerih so se umetniki seznanjali z grafičnimi tehnikami in ustvarjali prostor za politično in družbeno kritiko prek umetnosti.

Yamilys Brito Jorge je v Mednarodnem grafičnem likovnem centru izvedla predavanje z naslovom Dimni obročki (r)evolucije kubanske grafike, ki je bilo posvečeno vprašanju o tem, kaj je navdihovalo kubansko grafično ustvarjalnost v preteklih in polpreteklih obdobjih in kaj jo vodi danes. Beseda je tekla o spremembah, tehnikah in razmerjih med umetnostjo, tobačno industrijo, posterjih in tiskih. Javnemu predavanju je v Grafičnem ateljeju MGLC sledila eksperimentalna grafična delavnica Dimne zavese, knjiga umetnika. Udeleženci so ob asistenci gostujoče umetnice v tehniki linoreza in chine collé (z uporabo cigaretnih nalepk) izdelali knjigo umetnika formata A4 v nakladi devet izvodov.

Umetnica s sopostavljanjem simbolov in podob, povezanih z zgodovino Kube, pa tudi z njeno arhitekturo, folkloro in tradicijo, ustvarja grafike v mešani tehniki, s katerimi raziskuje koncepte, kot so spomin, izoliranost in nostalgija za domovino in nacionalno identiteto. Iz umetniških del Yamilys Brito Jorge je vseskozi vidno pretanjeno poznavanje medija, saj ji s popolnim obvladovanjem grafičnih tehnik vedno znova uspe ujeti občutljivo ravnovesje med tehniko in igrivostjo ter najti edinstven umetniški izraz. Takole pravi: »Moje delo je na papirju. Možnosti, ki jih ponuja grafični medij, me navdušujejo. Obožujem spominke iz drugih držav – stare filmske trakove, gledališke vstopnice, starinske razglednice, fotografije, plakate in stara, na roko napisana pisma. Moje delo sestavljajo spominki, suvenirji in njihovi ostanki, v katerih prepoznavam zbirateljske koščke srca, duše in časa. Zame je realnost močnejša od vsega drugega. V svojemu delu uporabljam vse grafične tehnike in postopke, pri ustvarjanju posameznih del pa kombiniram tudi tri ali štiri postopke hkrati.«