Alejandro Paz, Epikurjev vrt

7. 6.–29. 9. 2019

Plečnikova hiša

Alejandro Paz, Epikurjev vrt, 33. grafični bienale Ljubljana, 2019, otvoritev razstave nagrajenca v Plečnikovi hiši.

Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Na razstavi nagrajenca se je predstavil Alejandro Paz, dobitnik velike nagrade 32. grafičnega bienala Ljubljana. Gvatemalski umetnik in arhitekt je tokrat stopil v dialog z Epikurjevo filozofijo in Plečnikovim zasebnim vrtom, kjer je oživela njegova performativna intervencija Epikurjev vrt. Epikur je leta 306 pr. n. št. v Atenah osnoval šolo z imenom Vrt, saj je bila na enem od mestnih vrtov. Na vhodnih vratih je bilo po pričevanju med drugim zapisano, da je tu največje dobro užitek. Epikur je namreč učil, da mora srečno življenje temeljiti na doseganju užitka, tako čutnega kot intelektualnega, kar lahko dosežemo z ravnotežjem in zmernostjo. Menil je, da so duhovni užitki pomembnejši od telesnih, vendar ni sprejemal dvojnosti kot nasprotja obeh dinamik, ampak ju je presojal ob igri ravnovesja, v katerem druga drugo dopolnjujeta. Epikurjev vrt učenosti je bil v nasprotju s tradicionalno grško moralo odprt za vsakogar (tudi za ženske in sužnje) in je odseval pomen skupnosti in prijateljstva. Tudi Plečnikov vrt je bil prostor sožitja in iskanja užitka različnih ljudi, ki so verjeli, da je vrt prizorišče, kjer narava ustvarja spontano ravnovesje med fizičnim in etičnim.

Alejandro Paz je za izvedbo projekta izbral Plečnikovo hišo in vrt, da bi izrazil občudovanje njegove arhitekturne dediščine in poudaril pomen, ki ga v svojem delu tudi sam pripisuje naravi. Po njegovih besedah Plečnik v tem projektu postane tihi protagonist, ki s pomočjo svoje hiše, ateljeja in vrta ustvari idealno prizorišče začasnega sožitja. Paz je v procesu razmišljanja o svojem posegu v Plečnikovo domovanje opustil idejo o arhitekturni intervenciji in se odločil za performativni poseg, v katerem je nastopal orkester, ki je igral brez dirigenta, glasbeniki pa so bili razpršeni po celotnem vrtu in hiši.

S Pazovim preteklim umetniškim ustvarjanjem se je lahko obiskovalec seznanil v izboru njegovih videodel, v katerih je umetnik resignirani komentator usode gvatemalskih posameznikov v primežu korupcije, kriminala, izčrpanosti in brezizhodnosti.

Na otvoritvi razstave Epikurjev vrt so nastopili glasbeniki in glasbenice:
Maruša Alegro, Annemarie Glavič, Tobija Hrastnik, Aljaž Jazbinšek, Peter Kaizer, Žan Kopše, Kim Kozlevčar, Katarina Kralj, Gašper Livk, Ana Mezgec, Lucija Mikuž, Ana Mir, Martin Pinter, Anuša Plesničar, Ana Sešek, Kaja Sešek, Mirjam Šolar, Stefanija Udicui, Jerneja Vidmar, Kristjan Zupan, Neža Zupanc.

Kustosinja: Nevenka Šivavec.